Service Desk reference - Aarhus Universitet

Aarhus Universitet og Nilex Service Management


Med ønsket om at effektivisere og højne IT-serviceniveauet besluttede man sig for en ny IT strategi, hvor man ville indføre nye arbejdsprocesser i IT-afdelingen baseret på ITIL’s Best Practise. Da man skulle vælge Servicedesk system til at understøtte denne strategi valgte man Nilex® 

Handelshøjskolen i Aarhus er en del af Aarhus universitet og har cirka 7000 studerende og 500 fastansatte. Skolen er internationalt anerkendt og betragtes blandt de bedste i Europa.
 
Man havde fra skolens ledelse besluttet, at man ville implementere ITIL Best Practise, som den nye IT-afdeling skulle arbejde efter. I den forbindelse ønskede IT-afdelingen at anskaffe sig et nyt Servicedesk system. Under styring af koordinerings-gruppen begyndte man derfor at undersøge markedet for ITIL Certificerede Servicedesk løsninger, som skulle understøtte ITIL strategien.

Thomas Degn Nielsen siger: Vi så på flere forskellige løsninger i udvælgelsesprocessen, og fandt at Nilex passede bedst til vores forventninger og krav. Vi ønskede et ITIL Certificeret system, som skulle have et fornuftigt forhold mellem funktionalitet og pris. Det var desuden vigtigt for os at systemet skulle være hurtigt at sætte i drift, enkel at administrere og brugervenligt. Derfor endte vi med at vælge Nilex. 

IT-afdelingens 26 fastansatte har ansvaret for brugersupport og for virksomhedens samlede IT-drift, som bl.a. omfatter udvikling, drift og vedligehold på 70 servere og over 100 IT-systemer.
 
IT-afdelingen er fordelt på 3 lokationer og er organiseret i 4 kompetenceområder Service Support, Koordinering, Drift og Udvikling. I Service Support sidder 5 fastansatte og 30 studentermedhjælpere, som i en turnusordning varetager brugersupport. 

Change Manager Thomas Degn Nielsen fik præsenteret Nilex® systemet for første gang på CEBIT messen i Hannover Tyskland. Efter flere møder med InfraSoft, besluttede Handelshøjskolen Aarhus Universitet i at investere i Nilex. 
 
Thomas Degn Nielsen siger: Set i bakspejlet, så var vi i drift med Nilex systemet allerede efter 14 dage, hvor vi havde gennemført installation, workshop og uddannelsesforløb i IT-afdelingen.
 
Alle henvendelser til IT-afdelingen går via en central Servicedesk, som er etableret efter ITIL’s anbefalinger om Single Point of Contact. Servicedesk'en modtager cirka 250 sager om ugen, hvoraf de 65% oprettes automatisk på baggrund af E-mails som sendes direkte til Servicedesk. Sagerne løses så vidt muligt med det samme i 1st. level Support, men hvis dette ikke er muligt fordeles sagerne til en af de andre kompetenceområder i IT-afdelingen.
 
Thomas Degn Nielsen siger: Vi har haft Nilex i drift, og er meget glade for både løsningen og InfraSoft, som har forestået leverance af systemet, implementering og uddannelse. Det har været positivt at Nilex er imødekommende overfor vores ønsker til ny funktionalitet og ændringer i systemet. Dermed kan vi få direkte indflydelse på udviklingen af systemet, hvilket er vigtigt for os i forhold til at få løst vores specielle ønsker og behov.
Har du spørgsmål, giver vi dig gerne et kald

Har du spørgsmål til vores produkter eller ønsker du at høre nærmere, giver vi dig gerne et uforpligtende opkald. Det eneste, du skal gøre, er at udfylde og indsende formularen, så vil en af vores medarbejdere kontakte dig. 

* Disse felter skal udfyldes for at modtage et opkald fra os


Få svar på dine spørgsmål her:
 
Navn
*
Virksomhed
*
E-mail
*
Telefon
*
Emne
 
Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.